Regulamin
Regulamin
PROCEDURA ORGANIZACJI POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
DLA UCZNIÓW W ZESPOLE SZKÓŁ W CHOJNICACH
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.
Cel:
Procedura została opracowana w celu:
- doprecyzowania zakresu zadań nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w szkole, związanych z organizowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz ucznia, który nie posiada orzeczenia, po uprzednim rozpoznaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych,
- usprawnienia współpracy między nauczycielami i specjalistami organizującymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole,
- ujednolicenia sposobu współdziałania nauczycieli, rodziców i specjalistów.
Zakres
Procedura dotyczy objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną zarówno uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego jak i uczniów nie posiadających takiego orzeczenia, którzy z różnych przyczyn wymagają objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole.
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane są przez zespoły orzekające, które działają przy poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Orzeczenia są wydawane w stosunku do uczniów:
- niesłyszących lub słabosłyszących,
- niewidomych i słabowidzących,
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności
Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego– ma prawo i możliwość uczestnictwa w szkole w odpowiednio zorganizowanych zajęciach rozwijających jego uzdolnienia oraz w zajęciach specjalistycznych, które będą zaspokajały jego indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne.
Dyrektor – jest zobowiązany do zapewnienia uczniom, nauczycielom i rodzicom odpowiednich warunków do zorganizowania i prowadzenia działań wspomagających rozwój ucznia. Monitoruje działania nauczycieli i specjalistów oraz sprawuje nadzór pedagogiczny.
Pedagog – organizuje zajęcia specjalistyczne, prowadzi badania i działania diagnostyczne, podejmuje działania z zakresu profilaktyki, wspiera nauczycieli w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Rodzice – wyrażają zgodę na uczestnictwo ucznia w zajęciach wspomagających rozwój w ramach organizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, są zobowiązani do zapoznania się z procedurami organizowania zajęć wspomagających rozwój ucznia i przestrzegania ustalonych zasad.
Nauczyciele – powinni mieć świadomość swojej odpowiedzialności za organizowanie zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej wspomagających rozwój uczniów. Troska o odpowiednie przygotowanie się do zajęć i ich właściwe prowadzenie powinny być priorytetem wszelkich działań nauczyciela.
Zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej – członkowie zespołu wspólnie opracowują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), w którym uwzględnia się poszczególne formy i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz ustala wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem.
Sposób prezentacji procedur
- Umieszczenie treści dokumentu na stronie internetowej szkoły.
- Zapoznanie nauczycieli i specjalistów w dziedzinie wychowania oraz rodziców z treścią procedur.
- Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w placówce procedurami na zebraniach organizacyjnych we wrześniu każdego roku szkolnego.
Tryb dokonywania zmian w procedurze
Wszelkich zmian w opracowanych procedurach może dokonać z własnej inicjatywy lub na wniosek rady pedagogicznej dyrektor placówki. Wnioskodawcą zmian może być również rada rodziców. Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z prawem.
Zadania zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
Dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor szkoły powołuje zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Członkowie zespołu wspólnie opracowują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), w którym uwzględnia się poszczególne formy i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, oraz ustalają wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem. Realizują go w ramach zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych oraz dodatkowych, które ustala dyrektor.
Zadaniem powołanego zespołu jest współpraca z rodzicami, specjalistami oraz – w zależności od potrzeb – poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, lub innymi osobami, których wiedza i umiejętności będą pomocne w zaplanowaniu pomocy dla ucznia. Członkowie zespołu wykonują następujące zadania:
- Dokonują wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, korzystając również z informacji uzyskanych od rodziców.
- Opracowują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny uwzględniający zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Nie rzadziej niż raz w roku szkolnym dokonują oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, informując dyrektora i rodziców o efektach tej pracy poprzez udostępnienie jej wyników oraz wniosków do dalszej pracy z uczniem.
- Dokonują oceny efektywności danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej po zakończeniu jej udzielania.
- W miarę potrzeb dokonują modyfikacji programu, pamiętając o tym, by poinformować rodziców o zmianach i udostępnić im zmodyfikowany program.
- Podejmują działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych, w tym również z udziałem rodziców.
- Dokumentują udzielaną pomoc oraz badania lub inne czynności uzupełniające; dla każdego ucznia dokumentacja gromadzona jest w formie np. indywidualnej teczki, którą podczas rozmowy z rodzicami warto udostępnić, by wskazać postępy rozwojowe.
- W miarę potrzeb organizują spotkania zespołu, w których mogą także uczestniczyć:
- na wniosek dyrektora szkoły – przedstawiciel poradni psychologiczno-
-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, - na wniosek rodziców ucznia lub za ich zgodą – inne osoby, w szczególności lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.
- na wniosek dyrektora szkoły – przedstawiciel poradni psychologiczno-
Zadania dyrektora szkoły
- Po uzyskaniu informacji od nauczycieli lub specjalistów o konieczności organizacji zajęć rozwijających uzdolnienia, korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych i innych o charakterze terapeutycznym bezzwłoczne powiadomienie innych nauczycieli, wychowawców grup, specjalistów o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
- Powołanie zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Ustalenie form udzielania pomocy i okresu ich udzielania oraz wymiaru godzin, w jakich ta pomoc będzie udzielana.
- Powiadomienie na piśmie rodziców o przyznanej pomocy, jej formach, okresie jej udzielania, wymiarze godzin, w których poszczególne formy pomocy będą realizowane.
- Wyznaczenie koordynatora zespołu.
- Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej, czyli umożliwienie odbywania specjalistycznych zajęć z uczniem poprzez zatwierdzenie zaplanowanych przez zespół (lub nauczycieli prowadzących zajęcia wspierające i korygujące rozwój) zajęć edukacyjnych lub zajęć określonych w indywidualnym programie edukacyjno-
-terapeutycznym (IPET). - Z racji sprawowanego nadzoru pedagogicznego monitorowanie bieżącej pracy nauczycieli i działań podejmowanych przez specjalistów w ramach udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej; dyrektor może zdecydować o ewentualnym wcześniejszym zakończeniu udzielania danej formy pomocy wyłącznie na wniosek rodziców dziecka lub nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne.
Zadania nauczyciela, wychowawcy klasy, specjalisty
- Nauczyciel, wychowawca klasy, specjalista zobowiązany jest do rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych, w tym zainteresowań i uzdolnień ucznia na podstawie obserwacji pedagogicznych.
- Nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści prowadzą obserwację pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z uczniami, mającą na celu rozpoznanie u uczniów:
- trudności w uczeniu się
- szczególnych uzdolnień.
- W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, odpowiednio nauczyciel, wychowawca lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym wychowawcę klasy.
Wychowawca klasy jako członek zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinien:
- przeprowadzać obserwacje pedagogiczne (dokonać diagnozy rozwoju i funkcjonowania ucznia, rozpoznawać potrzeby rozwojowe poprzez badania diagnostyczne, np. badania logopedyczne rozwoju mowy),
- nawiązać współpracę z rodzicami, czyli zdiagnozować środowisko rodzinne,
- sformułować potrzeby rozwojowe ucznia,
- informować rodziców o możliwościach i rodzaju pomocy udzielanej uczniowi,
- wnioskować do specjalisty o objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
- w trakcie bieżącej pracy z uczniem realizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną,
- dokonać oceny postępów ucznia oraz ustalić wnioski do dalszej pracy z nim.
Zadania koordynatora zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Po podjęciu decyzji o objęciu ucznia wskazaną przez dyrektora formą pomocy, zaplanowaniu sposobów i terminów udzielania pomocy, koordynator powinien:
- uzyskać pisemną zgodę rodziców na udział ucznia w zajęciach specjalistycznych, które powinny trwać do czasu złagodzenia bądź wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia daną formą pomocy,
- po uzyskaniu zgody poinformować rodziców o terminie spotkania zespołu oraz ustalonych sposobach pracy, wymiarze godzin i okresach udzielania pomocy,
- poinformować rodziców, że mogą wnioskować o udział psychologa, pedagoga, logopedy lub innego specjalisty w spotkaniach zespołu pracującego z dzieckiem (osoby biorące udział w spotkaniach są obowiązane do nieujawniania poruszanych na nich spraw – taką informację powinien przekazać koordynator zespołu lub nauczyciel prowadzący indywidualne zajęcia z uczniem),
Rodzice
- Na początku roku szkolnego zapoznają się z proponowanymi przez szkołę formami pomocy.
- Mają możliwość składania wniosku o udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub indywidualnego wsparcia w rozwoju dla ucznia na terenie szkoły.
- Wyrażają zgodę na prowadzenie terapii dla ucznia, czyli realizację programu terapeutycznego na terenie szkoły.
- Zapoznają się z indywidualnym programem terapeutyczno-edukacyjnym .
- Uczestniczą w szkoleniach i spotkaniach grupowych dla rodziców, organizowanych w miarę potrzeb.